תפריט נגישות

סמ"ר רומן שליאפשטיין ז"ל

רומן שליאפשטיין
בן 21 בנפלו
בן הלן ודוד
נולד בגרוזיה - טביליסי
בכ"ח בשבט תשמ"א, 2/2/1981
התגורר במעלה אפרים
התגייס ב-13.7.1999
שרת בחטיבת גולני גדוד "הבוקעים הראשון" (51)
נפל בפעילות מבצעית
בט"ז בניסן תשס"ב, 29/3/2002
מקום נפילה: רמאללה
באזור יהודה ושומרון
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 22, שורה: 1, קבר: 1.
הותיר: הורים ואחות - אירה

קורות חיים

בן הלן ודוד. נולד ביום כ"ח בשבט תשמ"א (2.2.1981) בעיר טביליסי שבגרוזיה. אח לאירנה. רומן גדל כילד רגיל ואהב מאוד ספורט. מגיל צעיר שיחק טניס וכדורגל, והשתתף במרוצי אופניים. עד גיל חמש-עשרה למד בבית ספר מקומי בטביליסי, ובשנת 1996 עלה לארץ עם משפחתו. המשפחה קבעה את ביתה ביישוב מעלה אפרים, המצוי בין בקעת הירדן לשומרון. רומן נקלט בכפר הנוער "הדסה נעורים" שבעמר חפר, שם למד במגמת מכונאות רכב והשתתף בחוג סיף. הוא סיים את לימודיו בהצלחה ואף קיבל תעודת מכונאי מוסמך.

רומן היה אהוב על משפחתו, תלמיד חרוץ, נעים הליכות, אהב לעזור לזולת, השרה ביטחון וסחף את הסובבים אותו.

במחצית חודש יולי 1999 התגייס רומן לצה"ל. מאחר שהיו בידיו רישיון נהיגה ותעודת מכונאי הוצע לו לשרת כנהג, אך הוא סירב בכל תוקף ודרש לשרת אך ורק ביחידה קרבית. "הוא נאבק במפקדיו ועשה מהומה כדי שיאפשרו לו להתנדב לגולני. כאשר נעתרו לבקשתו הוא היה מאושר", סיפר אביו. כך הפך רומן ללוחם בגדוד 51 בחטיבת "גולני". הוא סיים בהצלחה את הטירונות, ובמהלך השירות אף קיבל את אות המופת של "פלוגת מסייעת". חבריו לשירות כינו אותו "ארוך", על שום גובהו.

בתקופת אינתיפאדת אל-אקצה נלחם רומן בגבול לבנון, בג'נין ובטול כרם, ולא אחת חילץ חיילים תחת אש. כך גם הזדמן לו לפנות את חברו הטוב שנפצע קשה בפעילות בהר דוב. רומן נמנע מלספר להוריו היכן הוא משרת ובאילו פעולות הוא משתתף כדי שלא להדאיגם, ורק אמר "אל תדאגו, הכול יהיה בסדר."

רומן אהב את הארץ ולא התחרט אף לרגע כשהחליט להתגייס לצה"ל ולשרת ביחידה קרבית. הוא תמיד אמר: "מי אם לא אני אגן על המדינה שלנו. איך אסתכל בעיני אימהות שכולות אם אתחבא ולא אלחם?"

ביום ט"ז בניסן תשס"ב (29.3.2002) נפל רומן בפעילות מבצעית ברמאללה. בליל הסדר הוא היה בבית, אבל קיבל הוראה לחזור מיד לבסיס. ביום חמישי הוא עוד התקשר הביתה, דיבר עם אימו ואמר לה: "הכל יהיה בסדר". המבצע החל בסביבות ארבע לפנות בוקר, כצעד ראשון במבצע "חומת מגן" - פעולה נרחבת ברחבי יהודה ושומרון שהממשלה החליטה עליה בעקבות התגברות מעשי הטרור. כוחות גדולים מחטיבות "גולני" ו"הנח"ל", יחד עם גדוד 202 של הצנחנים, כוחות שריון, הנדסה וכוחות מיוחדים, נכנסו לעיר רמאללה משישה כיוונים שונים והשתלטו על רוב השכונות. חלק מהכוחות שנכנסו מצפון הקיפו את מתחם הממשל ("המוקטעה"). כמה שעות מאוחר יותר הם חדרו לתוך המתחם, כשבמקביל הרסו כוחות הנדסה את הגדר המקיפה את המקום. החיילים קראו ברמקולים לכל הפלסטינים שבמתחם להיכנע, והחלו בחיפושים מחדר לחדר אחר חשודים, אמצעי לחימה וחומרים מודיעיניים.

רומן נהרג במהלך חילופי האש הכבדים שהתפתחו במקום. עמו נפל סגן בעז פומרנץ. שני קצינים נפצעו באורח בינוני וחמישה חיילים נפצעו באורח קל.

רומן היה בן עשרים ואחת בנופלו. הוא הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בהר הרצל שבירושלים. הותיר הורים ואחות. לאחר נפילתו הועלה לדרגת סמל-ראשון.

על מצבתו חקקה המשפחה את המילים "אתה תמיד תהיה בלבנו, שמך לתמיד."

"יהי זכרו ברוך"

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה