תפריט נגישות

טוראי אברהם סירוטינסקי ארונציק ז"ל

אברהם סירוטינסקי
בן 34 בנפלו
בן נחמה וזלמן
נולד ברוסיה
בי"ד בתמוז תרע"ג, 19/7/1913
התגורר באפיקים
התגייס ב-1948
שרת בחטיבת גולני מפח"ט
נפל בקרב
בכ"ז בניסן תש"ח, 6/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ערב אל-זביח
באזור הגליל
מקום קבורה: אפיקים
אזור: א, חלקה: 01, שורה: 27, קבר: 01.

קורות חיים

בן זלמן ונחמה. נולד ב-19.7.1913 (תרע"ג) בריגה (אז ברוסיה). בן למשפחה עובדת. גדל בפרבר מוסקובסקי פורשטט. בריגה למד בבית-ספר תיכוני. בשנת 1926 הצטרף ל"השומר הצעיר" ונתפרסם בתנועה בריגה בגל הפוטומונטג'ים שהיה מכין ומקשר בהם את קירות המועדונים. ב-1932 יצא להכשרה באיזפוטה ובדוינסק ובשנת 1933 עלה ארצה והצטרף לקיבוץ "השומר הצעיר" מססס"ר- אפיקים. היה מראשוני העולים לנקודה. נטל חלק בעבודות-הבנין. בקיבוץ היה שותף בכל פעולה תרבותית. הצטיין בכשרונות רבגוניים וב''ידי-זהב". היה טייח וצבע, נהג ומכונן וצלם-אמן. קישט את חדר-האוכל לחגים, הכין דקורציות, דיאגרמות וכו'. התמסר לעבודה ולמלאכה וכבש כל מקצוע בקלות. ברם לא היה מתמיד, קפץ ממקצוע למקצוע ולא הסתפק ביש. שקט למראית-עין וסוער במעמקיו. פעיל בשורות ה"הגנה". ימים רבים שירת בנוטרות. ב-1941 התגייס לצבא הבריטי כי ''לא ראה תועלת בעמלו כאשר העולם עומד בסימן שאלה". השתוקק להיות טייס, להפציץ את ערי גרמניה ולהשיב לנאצים "דם תחת דם". נשלח לפלוגת נהגים, היה במצרים, בבנגזי, באיטליה ובהולנד, בימי שירותו בצבא היה קשור מאד לקיבוץ. "כל דבר הגורם לי הנאה הייתי רוצה שהקיבוץ ייהנה ממנו"- כתב במכתביו ממצרים מאיטליה שלח ספרי אמנות לספרית הקיבוץ. כשנשתחרר מהצבא ב-1946 נשא אשה ועבד במוסך אפיקים.

במלחמת-השחרור היה ייצא כנהג שני בדרך אפיקים--ירושלים. אחרי כיבוש טבריה גויס לקרבות. השתתף בקרבות בית-קשת וסג'רה, בפיצוץ גשר אל-חמה ובכיבוש צמח. בקרב בית-קשת מיהר לעזרת חבר שנפצע במרחק 50 מטר מגדר המשק, נשא את הפצוע תחת מטר אש, אך התלוצץ והתבדח ועודד את רוח הכיתה. ימים מספר לפני פלישת הסורים ישב בקרנטינה, וגם שם שמר על מצב-רוחו הטוב, למרות התנאים הקשים. בעת ההרעשה הכבדה על שער-הגולן שכב על גג הקרנטינה וצייר את מחזה ההרעשה. סוכריות צבעוניות שימשו לו צבעי-מים. ב-6.5.1948 יצא לקרבות על ערב אל-זביח, ליד סג'רה. המחלקה נתקעה בין שתי גבעות

והוקפה על-ידי מאות ערבים שהמטירו עליה אש כבדה. ארונצ'יק נפגע בלבו ונפל כשהברן בידיו. ביקש למסור דרישת-שלום לאשתו ובתו (שאת תמונתה נשא עמו בכל קרב) וזירז את הלוחמים לסגת. חבריו לקחוהו עמם, אך האויב כבר התקרב עד למרחק של 150 מטר וארונצ'יק ביקש שיעזבוהו. בו ביום הובא לקבורה באפיקים. מצניע-לכת היה ובורח מהפומביות. נעים הליכות ובעל רגש-חברות עמוק. זכרו הועלה בקובץ "עשרה",שהוציא קיבוץ אפיקים לזכר חבריו שנפלו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה