תפריט נגישות

רב"ט אברהם שלומוביץ זיגו ז"ל

אברהם שלומוביץ
בן 18 בנפלו
בן רחל ויעקב
נולד ברומניה
בכ"א בכסלו תרצ"ג, 20/12/1932
התגייס ב-1950
שרת בחטיבת גולני
נפל בקרב
בל' בניסן תשי"א, 6/5/1951
מקום נפילה: תל מוטילה-שפך הירדן
באזור הגליל
מקום קבורה: רחובות
חלקה: 01, שורה: 05, קבר: 26.

קורות חיים

אברהם שלומוביץ' נולד ביום כ"א בכסלו תרצ"ג 20.12.1932 בעיר גאלאץ שברומניה, לרחל ויעקב שלומוביץ'. אברהם היה שלישי מבין ארבעת ילדי המשפחה. בסוף כיתה ב' נקטעו לימודיו בפרוץ מלחמת העולם השנייה, עם כניסת הנאצים לרומניה, עוד לפני שהספיק להמשיך ולחוות את נעוריו. וכך בגיל שמונה הגלו הנאצים את משפחתו לאוקראינה, למחנה ריכוז. בעודו במחנה הריכוז איבד אברהם את אביו, אשר נרצח ע"י הנאצים. "עוד זה מדבר, וזה בא", האסונות לא הניחו לאברהם ולמשפחתו להתאושש, שניים מאחיו נפטרו ממחלת הטיפוס, אחיו בן הארבע ואחותו בת השנה וחצי, ובכך נותרו רק הוא, אחותו שרה ואימו לפליטה. שארית המשפחה טורטרה במשך חודשים רבים ממחנה אחד למשנהו בתוך אוקראינה.

בשנת 1945, בגיל שניים-עשר, ולאחר חמש שנים, כאשר הגיעו הרוסים ושיחררו את אוקראינה מהכיבוש הנאצי, חזרו אברהם ומשפחתו ששרדה, לרומניה. הם נסעו דרך ארוכה מאוד ברכבת פחם בתנאים מחפירים של קור וטלטולים, נסיעה שמתאימה יותר לבהמות מסע. הם השתכנו בעיר דרוכוי, אצל דודו של אברהם - אשר כהן, אשר שיכן את המשפחה הקטנה בביתו, לתקופה קצרה שבה הספיקו הילדים ללמוד בבי"ס מס' חודשים.

בשנת 1946 הגיעו חברי תנועת בית"ר מא"י על מנת לעודד את היהודים לעלות ארצה, במיוחד את ניצולי השואה. מכיוון שבארץ אסרו הבריטים עליית יהודים (עפ"י חוקי הספר הלבן), נדדה המשפחה ממדינה למדינה, בתחילה דרך הונגריה ולאחר מכן ליוגוסלביה, איטליה ושוב ליוגוסלביה, עד שיכלו לעלות לספינה שהייתה עתידה לקחת את משפחת שלומוביץ' ארצה. את דרכם עשו בעיקר בחסות החשכה, ובתנאים קשים מאוד, הכל על מנת לעלות ארצה. לבסוף עלו על האונייה "כנסת ישראל", שהייתה אוניית משא בהמות ואיכלסה 4,800 פליטי שואה מכל אירופה. במשך חודש, שטו עם הספינה, בגלל חוקי הספר הלבן שעדיין היה בתוקף, אך כאשר הגיעו לנמל חיפה, הוגלו שוב, הפעם ע"י הבריטים, לקפריסין למשך 10 חודשים, בהם, בן היתר, למד אברהם עברית.

בתחילת 1947 עלו ארצה, בהיותו אברהם בן שלושה-עשר, ונכנסו ישירות למחנה העולים בעתלית למשך שישה חודשים, שאחריהם עברו לרחובות, שם החל אברהם לעבוד במוסך פרטי ברח' עזרא. המשפחה התגוררה בשעריים ברח' אפריים זקס, יחד עם דודו ודודתו של אברהם אשר הגיעו עם המשפחה מיוגוסלביה. דודו היה מפקד באצ"ל והוא צירף אליו את אברהם לפעילויות צבאיות שהאצ"ל ביצע, בן היתר השתתף בפריצת האצ"ל ליפו ולרמלה. אברהם היה עם האצ"ל עד לקום המדינה, אז בשנת 1950 התגייס אברהם לצה"ל, לחטיבת גולני.

ב-ל' בניסן תשי"א, 6.5.1951, נהרג אברהם שלומוביץ' בקרב תל-מוטילה. נקבר ארעית בבית הקברות הצבאי בעפולה, וביום ט' בטבת תשי"ב, ה-7.1.52, הועבר למנוחת עולמים, בחלקה הצבאית בבית העלמין ברחובות.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה