תפריט נגישות

רב"ט רודי שלמה בירקנפלד ז"ל

רודי בירקנפלד
בן 36 בנפלו
בן אלזה והאנס
נולד בגרמניה
בז' בשבט תרע"ב, 26/1/1912
התגורר באשדות יעקב (אחוד)
התגייס ב-אוגוסט 1936
שרת בחטיבת גולני
נפל בקרב
בג' באייר תש"ח, 12/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: בית קשת
באזור הגליל
מקום קבורה: אשדות יעקב
הותיר: שני בנים

קורות חיים

בן האנס ואלזה. נולד ביום ז' בשבט תרע"ב (26.1.1912) בברסלוי (אז גרמניה). למד בבית-ספר עממי ותיכוני בין גרמנים ובגלל אומץ-לבו וזריזותו בכל ענפי הספורט "סלחו" לו על מוצאו היהודי, וקיבלוהו כאחד משלהם. שאיפתו היתה להיות חייל או שוטר, אך הוריו התנגדו לכך ואף הגרמנים לא היו מוכנים לקרבו עד כדי כך. גם באגודת-ספורט גרמנית לא האירו לו פנים, וכך הצטרף לתנועת ה"מכבי", ונתחנך בה לציונות והצטרף ל"החלוץ".

כשהשתלט המשטר הנאצי, יצא לאנגליה ומשם לקבוצת-הכשרה ב"וורקדורף" שבהולנד. שם השתלם בטפסנות.

אחרי נישואיו עם חברתו עלה עמה ארצה באוגוסט 1936, והצטרף לחברי הכשרתו שהתנחלו בגשר. נמשך לנגרות, ועבד בה בנהרים, ומשעבר לאשדות-יעקב התמחה בעבודה בחבתניה, ועזר לשכלולה ופיתוחה. המשיך בספורט וביחוד בהדרכה בשחיה ובהצלה. בשמירה הצליח לסכל מזימות-גניבה של ערבים. עוד ב-1937 נכנס ליחידה הראשונה של חי"ש. סיים קורס מ"כ בתנאי אימונים קשים ומאז היה מטובי הפעילים בשירות ובהדרכה בעניני הבטחון.

משהחלו ההתקפות הערביות אחרי הכרעת עצרת או"ם שירת כמ"כ בפל"ם, ופעל במארבים ובסיורים, ואחר-כך התגייס לגדוד והשתתף במבצעים ובקרבות. קפדן היה כלפי עצמו בדרישה להגברת המאמץ והכושר מעל למכסימום, וכזאת דרש גם מחניכיו, הן בספורט והן בהגנה. נוכחותו והנהגתו נסכו בהם הרגשת בטחון. השתתף בהתקפה הראשונה על צמח. הגיע עם העזרה הראשונה שנשלחה מגוש הירדן לכיבוש המשטרה בגשר. השתתף בפעולה ליד אל-חמה, ובהתקפה על ערב-אל-זביח פיקד על כיתה, הוליך אותה חזרה בנסיגה מסודרת ומוגנת, ובהגיעם לשערי בית-קשת נפגע מכדור תועה בחוט-השדרה.

הובא לבית החולים בעפולה ואחרי יסורים קשים מת כעבור שבוע, ביום ג' באייר תש"ח (12.5.1948), ונקבר בו ביום באשדות-יעקב.

השאיר אחריו שני בנים קטנים.

זכרו הועלה בספר "חללינו" בהוצאת הקיבוץ "אשדות-יעקב".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה