תפריט נגישות

אברהם בן שבת ז"ל

אברהם בן שבת
בן 25 בנפלו
בן פרחיה ושמואל
נולד בחיפה
בי"ד בחשוון תרפ"ג, 5/11/1922
התגורר בבית קשת
שרת בפלמ"ח - בית קשת קבוץ בית קשת, חטיבת גולני
נפל בקרב
בה' באדר ב' תש"ח, 16/3/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שדות בית קשת
באזור הגליל
מקום קבורה: קיבוץ בית קשת
הותיר: הורים ואחות

קורות חיים

בן שמואל ופרחיה. נולד בי"ד במרחשון תרפ"ג בחיפה. אביו, חבר הועד הפועל של קהילת חיפה, מנהל בית-ספר ומחנך ותיק, אמו-פרחיה לבית כלפון, משפחה ותיקה ומיוחסת בארץ.

קיבל חינוך דתי בבית-הספר "נצח ישראל". למד בבית-הספר הריאלי בחיפה בשנים תרצ"ז-ת"ש ולאחר שקיבל תעודת-בגרות נכנס לבית-הספר החקלאי "כדורי", כי אהב את הטבע וביחוד נמשך אחרי הצומח. בכדורי עסק בעצי יער/עצי פרי ובמיוחד התעניין בגיאוגרפיה של ארץ ישראל. התגייס לפלמ"ח בשנת 1942 יחד עם כל בוגרי המחזור. לא יכול היה להשאר בחטיבה בגלל שאיפתו לפעילות קרבית. התגייס לגדודים העבריים ועימם עבר לבריגדה, בה מילא תפקיד צלף ולחם בקווים הקדמיים. השתתף בהצלחה בחזית האיטלקית ונתפרסם כצלף מומחה עד כי מונה מטעם הצבא הבריטי למדריך ומורה לטירונים. קשור היה לקבוצה כל תקופת היותו בצבא וביקר בה בכל הזדמנות.

חזר מהצבא והתישב יחד עם חבריו בוגרי בית-הספר "כדורי" בקיבוץ בית-קשת לרגלי הר תבור. כאן עבד והתמחה בכל ענפי המשק. התחבב על הכל במצב-רוחו הטוב, במשמעתו ובדייקנותו בעבודה. בגלל מידותיו התרומיות כינוהו "האציל הספרדי" ורחשו לו כבוד. אהב לקרוא ולרכוש לו ספרים. קרא הרבה ספרי ארכיאולוגיה ובוטניקה. פעמים אחדות הוזמן לחיפה "לצלוף" בסביבות הדר-הכרמל וגם בהתקפות על ריכוזי הכנופיות בכפר-קנה ובעין-מאהל.

ביום ה' באדר ב' תש"ח (16.3.1948) יצא עם ששת חבריו לסייר בסביבת בית-קשת. פתאום הותקפו כולם על-ידי כנופיה כבת 300 איש. כשעתים נלחמו השבעה נגד שלוש המאות, התגוננו כאריות, אך נפלו כולם מות-גיבורים וביניהם אברהם בן-שבת, בן כ-25.

הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות בבית-קשת ביום 19.3.1948.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה