תפריט נגישות

רב"ט משה נאמן ז"ל

מפרי עטו

שבת בהכשרה

כפר גלעדי, חורף, תש"ז

על החיים והנעשה כאן יש הרבה מה לומר. מרחוק נראה הכל בצבעים אחרים מאשר במציאות. כמו בכל מקום, כן גם כאן, ישנם בודדים, שאינם מתגלים לחברה, אם כי ברוב המקרים אין הצדק איתם.
ביחס להכשרות אחרות הרי זוהי חברה מפותחת ונעימה, אלא שעל דבר אחד לא אסלח לה - על ערבי השבתות והמסיבות. יש, שהמסיבה חלשה, שלא כדאי לבקרה ויש שהתוכן מועט, - אמנם מועט המחזיק את המרובה - ואין השמחה שרויה במעוננו. עדיין לא נתקלתי בתופעה כזו, שחברי כל כך לא ידעו לשמוח, כמו כאן. לעתים נדמה, שיש צורך להזרים דם חדש במחננו.
הלך הרוח הכללי של ההכשרה הוא רציני, של לימוד עצמי. אמנם לא כל אחד מסוגל לכך, אך כיון שזה נכנס לחקוי של התחרות - נספחים אליו רבים. אתה נכנס לאהלים בערבים ואתה מוצא בהם דממת קודש. יש שוכבים או יושבים ומעיינים בספר, אפילו ביום שבת יפה, הראוי לטיול. יש "חולניים" הרובצים באהל כל היום, נזהרים מעין השמש היוקדת ומשקיעים את עצמם בדבר-תורה. אולי חוזרים ימי המתמיד? מ יודע? ואולם די ברוחניות זו. יש להניחה הצדה ליום אחד בשבוע, יום השבת הוא היום היחידי שאפשר לשמוח בו ואסור להחמיצו!
כידוע לכם מהעתון הצטרפה ההכשרה שלנו למשק מעין ברוך, אשר בקרבת כפר גלעדי. מי פילל שישר מבית ספר "כדורי" אלך למשק שלנו? אמנם אינני במקום, ומי יודע גם מתי אגיע לשם. אולם זוהי אחריות, כששואלים מה נשמע "בבית" כלומר, במעין ברוך. דבר זה מבטא מה שהוא קרוב ואין לך הרגשה נעימה מזו!
כרגע אני עובד במטעים והרגע הזה ימשך, כנראה. איני תופש כיצד התרכזו כל החברים הנהדרים של כפר גלעדי דוקא בענף זה. עם חברים כאלה נעים לעבוד. הם ממש דואגים לך. מלמדים אותך את המקצוע, אינם חוסכים זמן ומסבירים בנחת, כמו שנאמר: דברי חכמים בנחת נשמעים, ואני מלא סיפוק.
ליל שבת ויום שבת הם אצלי קודש למנוחה, לתנ"ך ולקריאה. אין לך מושג מה נעשה כאן, עד היכן מגיעה המינות בעטייה של הסיסמה המשק מעל הכל. רק שבת גשומה היא יום מנוחה. ורק לאלה, שאינם חברי המשק, ואילו שבת שחלה ביום בהיר, הרי עצל שכמותך, התנער וצא לעבודה! אין אני תופש ואיני חפץ לתפוש, שבשבת צריך לעבוד, חוץ, כמובן, מעבודות הכרחיות הקשורות בטיפול בבעלי החיים. בשבת, כשכל החברים נחים, אופפת אותך הרגשת-שמחה ונועם ואילו כשקובעים לך את שבתך ביום חול, ניטל ממנה חינה וכוחה. "שבת חול" צורם את האוזן ללא תקנה. אנה עוצה עצה מה אעשה ביום, שידובר בי, ביום שיפול בחלקי לעשות את שבתי חול?

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה בבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה