תפריט נגישות

טוראי הלל לביא ז"ל

מפרי עטו

מכתב לאביו

1.1.44

שלום רב לך, אבא

עלי לספר לך על מאורע שאירע בכיתתנו. רעשנו בשיעורים לאנגלית, פקעה סבלנותו של המורה, עזב את הכיתה ולא רצה לשב אליה. אז הודיע שפרוני שילמד אנגלית רק אותו הילד שישבע לא להפריע בשיעורים. ומי שיפר את השבועה ויפריע ייענש כפל כפליים מאשר עונש רגיל, ז.א יגרש לכמה ימים מבית הספר. כמובן שתיכף נרשמו ונשבעו חלק מהילדים בחשבם שיוכלו לעמוד בשבועה. אני ועוד ילדים אמרנו, שאיננו יכולים להישבע, אלא שנשתדל שלא להפריע וביקשנו לתקן את השבועה. שפרוני לא הסכים. לאחר צעקות וויכוחים נשבעו גם יתר הילדים. נשארו רק אני ועוד ארבעה ילדים, שלא נרשמנו ולא נשבענו. ואז הוציאו אותנו משיעורי האנגלית ויחד עם זאת דרשו מאתנו שנעבוד בזמן השיעורים. לא הסכמנו ובזמן השיעור אנחנו יושבים לבו בחוץ ולומדים בעצמנו. ואת הדברים הבלתי מובנים אנחנו רושמים, ואחר השיעור שואלים את המורה לאנגלית, והוא - הן מעוניין סוף סוף שנדע אנגלית, משתדל להקל עלינו ועונה לנו ונותן לנו ספרים.
מה דעתך ביחס לזה, אבא ? מתוך נסיון, שתמיד אתה עומד לצד המורים, אני חושב שגם הפעם תעמוד לימינם. במכתב שתכתוב לי בחזרה יחד עם דעתך על הענין, הייתי רוצה שתכתוב לי, אבא, את הבדלי הדעות בין סיעה ב' וג' במפלגה, כי כל המשק מתווכח ביחס לסיעות והייתי רוצה לדעת את הבדלי הדעות שבינהם וכן גם את דעתך ביחס להן.
ועכשיו, אבא, אעבור כבר לענין אחר. זכורני, אבא, בי"ח אלול לפני שנה, עת היית עוד בבית. אמרת: היום בי"ח אלול ניסיתי לחפש במשק תרבות וגם מצאתי אותה, בגן הילדים, בכיתות בבית הספר וגם בנו, בכם, בציבור העין חרודי, מצאתיה, והנה אתמול גם כן היית יכול למצוא אותה ואפילו בקנה מידה רחב, בהצגה של ילדים מכיתה ד'. זו היתה הצגה נחמדת, של ילדים לילדים. והמשחק היה כל כך נחמד, שבאמת היה יפה להסתכל.... ההצגה האחרונה שאני השתתפתי בה, "שלמה ובת שלמה" אולי הושקעה בה יותר אמנות, אבל היא היתה הצגה מבוגרים התאימה אולי בשביל "הבימה" או תיאטרון אחר, ולא בשבילנו. וזו התאימה לילדים, וזה היה פשוט נחמד. המציגים התמצאו יפה על הבמה והציגו כאילו הם עושים טובה מרצונם למשיהו?

שלום רב לך, אבא

שלך, הלל

מתוך הספר 'אגרות - הלל לביא' בהוצאת הקיבוץ המאוחד, עין חרוד
מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה בבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה