תפריט נגישות

יוסף "ספי" כספי ז"ל

רשימות לזכרו

לזכר ספי

ספי, הכינוי הממצה אותו ביותר הוא: איש התנועה. ספי הבחור החביב, האופטימי אוהב החיים ונוחיות החיים, האוהב לאכול, לישון, לצ'זבט עם החבריה, עלה בכח התנועה בכח האידיאה והיה מקובעי דמותה של בית קשת.
המחנות העולים, הקיבוץ, המפלגה היו לו לא רק השקפת עולם אלא אמונה. לאורם בחן כל פרט בחייו, ובכוחם התעלה והעלה את חיינו. העבודה לא עלתה לו בנקל - הוא נלחם לה וכבש אותה, היה שמח וגאה מאד בהקמת הרעפיה. עבודה, זה המבחן החמור ביותר בחברתנו והוא עמד בה.

את תפקיד מזכיר הפנים יצר מחדש בתוכנו וביסודו העמיד את האמון באדם. הוא היה אומר: "כל אדם נאמן עלי, כל זמן שלא פגע באמון זה" ידע שחשבוהו לתמים, שאפשר לנצל תמימות זו ובכל זאת סבר שכך כדאי. לאנשים שכיבדם היה נאמן, מאמין בהם ללא סייג. סייע, יעץ ותיווך. לעתים הקלה עצם העובדה שאפשר היה לעלות אליו למזכירות, להתאונן, לספר ולפרוק את המעיק ולא ידעת ולא שמת לב שעוזר הוא לך, כה טבעי היה הדבר.
עוד מבחן עמד לפניו - להיות לחייל. משך כל החדשים האחרונים לא היה לו מנוח. הוא ה'תרבותניק', ה'בן היחיד' מוכרח היה לעמוד גם במבחן זה. היתה לו זאת בחינה הכרחית לאישיותו, לכוחו הפנימי, לכן ניסה לשכנע את הקבוצה לגייסו. וכשבא המבחן - כמה גאה ומאושר היה לעמוד בו. הרצין ובגר.
הייתי רוצה שבית קשת תשמור בתוכה את רוחו של ספי, את הבחינה לאור התנועה, ההתעלות בכח התנועה והאמון באדם.
בכח ההכרה העמיס ספי על עצמו את נטל ההגשמה. לראשונה - כמדריך בהיותו בתנועה ובקומונה ואח"כ בהגשמה בבית קשת. לא קל היה לו בקבוצה. זוכר אני שיחות אתו על הקבוצה וחייה, על העבודה וחיי היום יום הרגילים ועל חתירתו ואמונתו בפריחת המשק ע"י ארגון העבודה, ארגון החברה והתרבות.
ספי הוא אחד מאותם האנשים המאמינים ביכולתו של האדם להתגבר על כל המכשולים ולחיות חיי קומונה. ארוכה הדרך וקשה וצריך כח ורצון חזק ואמונה רבה בכדי ללכת בה ללא רתיעה וספי האמין.
קולך נשמע על קברו של ראובן, מרחוק הוא בא. שקט וברור "אסונות וכשלונות ילוונו בדרכנו, אבל אנו מוכרחים לעמוד לעמוד איתן, שאויב לא יזיזנו מעל האדמה הזאת"
חבריך עמדו לידך, שתקו וידעו מהי הדרך. עתה אנו עומדים לפני קבריכם, דוממים ושותקים. קולך שוב ונשמע כאילו בא ממרחקים...
"אנחנו מוכרחים לעמוד, לעמוד איתן..."
וכאז הנך אומר מלים נרגשות למשפחה: "ברית דמים קשרתם אתנו על האדמה הזאת לנצח"


א י ה


מתוך 'ספי - שנה לנפלו באדמות בית קשת' הוצאת הנוער הלומד בישראל, "המחנות העולים"

הספר ומידע נוסף נמצאים בתא הנופל בחדר ההנצחה בבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה