תפריט נגישות

טוראי אורי זביקלסקי ז"ל

אורי זביקלסקי
בן 18 בנפלו
בן בלה ויוסף
נולד בירושלים
בי"ד באב תר"צ, 8/8/1930
התגייס ב-1948
שרת בחיל השריון מפח"ט 14
נפל בקרב
בכ"ז בניסן תש"ח, 6/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ערב אל-זביח
באזור הגליל
מקום קבורה: קיבוץ בית קשת
אזור: ב, חלקה: 06, שורה: 09, קבר: 04.

קורות חיים

זביקלסקי אורי בן יוסף ובלה. נולד ב-8.8.1930 בירושלים. מילדותו נודע בבית-הספר ובבית כבעל הרגשת חובה ואחריות. בהיותו בן 12, בצאתו עם כיתתו לטיול בקיסריה, קפץ אל הים הסוער להציל מטביעה שתי בנות שהתרחקו מהחוף. משעברו הוריו לגור בטבעון שליד חיפה המשיך ללמוד שם בבית-הספר. בגיל 15 הפסיק את לימודיו בגלל מחלת אביו ועבד במקומו בחשמלאות. המשיך בעבודה גם אחר-כך כיד ימינו של אביו ובערבים היה משתלם בלימודי בית-הספר התיכון בשיעורים פרטיים ומ-1947 ואילך בגימנסית-ערב בחיפה. את העבודה בחשמלאות ובטכניקה בכלל לא חיבב, כי לחקלאות נשא נפשו, ובחוש-הסתכלותו המחונן גילה נפלאות בטבע, אך מתוך חובה כלפי המשפחה הבליג על נטייתו הפרטית והשתדל לתת את המכסימום בעבודה המקצועית המפרנסת, ולחזונות עתידו נתן ביטוי בפעולותיו כחבר וכמדריך בתנועת "המחנות העולים".

כשהחלה מלחמת-השחרור העיק עליו גילו הצעיר מדי, שבגללו לא נתקבל לשירות כשהתנדב מיד בראשית המלחמה. אחרי שלושה חדשים זכה סוף-סוף להתקבל גם הוא ובמהרה נודע כחייל למופת, שמציאותו במחנה היא לתועלת להכשרת יתר המגויסים, ומשום כך לא יכול מפקדו לשחררו אף לימים אחדים כשביקשו זאת ממנו בגלל מחלת האב.

אחרי אימונים קצרים, שלמעשה לא היה זקוק להם, נשלח לקרבות משמר-העמק ושימש בהם כסייר ומקשר ועזר בכיבוש הכפרים הסמוכים. משם הועבר לגשר ואחר-כך לסג'רה, עבר את "טבילת האש" והתנהג בקרבות באומץ ובקור-רוח כלוחם ותיק. באחרונה יצא עם פלוגתו נגד מחנה הבתים של ערב אל-זביח שלרגלי הר תבור, שהרבו להטריד את התחבורה העברית ואת ישובינו הסמוכים. בהגיעם שמה נתקלו בכוח עדיף של ערבים מקומיים ועיראקיים. הוא וכיתתו חיפו על נסיגת הפלוגה שלנו ובמשך שעות ירה במקלע כלפי האויב והפיל בו חללים רבים. מטרת החיפוי הושגה, אך הוא נפל - ביום 6.5.1948 אחרי 6 ימים הוצאה גוויתו משם בהשתדלות "הצלב האדום" ונקברה בקבר-אחים בבית-קשת.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה