תפריט נגישות

סמל יוחנן בן חורין ז"ל

יוחנן בן חורין
בן 22 בנפלו
בן תקווה ויהודה
נולד ברחובות
בכ"ז בניסן תש"ה, 10/4/1945
התגורר בכפר מנחם
שרת בחטיבת הצנחנים
נפל בקרב
בכ"ז באייר תשכ"ז, 6/6/1967
במלחמת ששת הימים
מקום נפילה: אום כתף
באזור סיני ותעלת סואץ
מקום קבורה: קיבוץ כפר מנחם

קורות חיים

בן יהודה ותקווה. נולד ביום כ"ז בניסן תש"ה (10.4.1945) ברחובות. האב - מילידי אמריקה שעלה לארץ עם אשתו בשנת 1939 וממייסדי כפר מנחם.

יוחנן סיים את לימודיו בבית הספר היסודי והתיכון שם. היה חובב מוסיקה וניגן בחצוצרה בסידרת קונצרטים כחבר נוסף בתזמורת הפילהרמונית, וכל כולו היה נתון לה. התמסר לחקלאות ועבד בשלחין. חובב טבע היה ועבד כפקח איזורי ברשות שמורות הטבע. אוהב הבריות ורודף שלום, עליז ברוחו ועדין בנפשו. מקובל על חבריו כבעל הומור טוב אשר מימיו לא עבר בבדיחות דעתו את גבול המותר כדי שלא לפגוע בזולתו. ידיד נאמן היה ותמיד היה מוצא את המילה המתאימה להקל כל מתח ולהתיר כל סבך. בחייו הפרטיים ובעבודה, בחיי הקיבוץ ובחיי הציבור ולאחר מכן גם בצבא היה מקובל ואהוב ממש כמו בביתו.

בשעה שגוייס לצה"ל התנדב לנח"ל מוצנח, שירת בדרגת סמל-מדריך והשתייך לחטיבת המילואים של צנחנים, שנכנסה לפעולה בלילה הראשון של מלחמת ששת הימים. משימתה היתה לערוך התקפת לילה על מתחמי האויב באום כתף שבסיני.

יוחנן, שהיה מלא מרץ ונכונות להקרבה, נמנה עם הכוח שהיה צריך לנחות בהליקופטרים בעורף המערך המצרי באום הכתף לשם התקפה, כדי לאפשר התקדמות בטוחה לחיל השריון. אחרי הנחיתה ערך הכוח מסע מזורז בחולות, הגיע לאיזור היעדים והתקיף את סוללות התותחים. בקרב הזה, שהתחולל ביום השני לקרבות, הוא כ"ז באייר תשכ"ז (6.6.1967), נפל יוחנן, כשהכוח שלנו היה חשוף בשטח ואילו המצרים היו מחופרים היטב. הובא לקבורה בבית הקברות הצבאי לשעת חירום בבארי ולאחר זמן הועבר למנוחת עולמים בבית הקברות בכפר מנחם.

אחיו עמרם נפל אף הוא במלחמת ששת הימים בקרב על עזה שהתחולל בו ביום.

עשרת אלפים עצים ניטעו בפרוזדור ירושלים על ידי התאחדות עולי אמריקה בישראל לזכר ארבעת בני יוצאי ארצות הברית, חברי ההתאחדות, ושני האחים ביניהם.

משפחה אמריקאית (ליפמן) הקימה בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית ברחובות קרן מדעית למחקר העופות לזכרם. הקיבוץ המאוחד וכפר מנחם הוציאו ספר גדול על שני האחים "בני חורין".

כפר מנחם הוציא את עלונו לזכרם.

בספר "בשש אחרי המלחמה" ליוסי גמזו מובא הסיפור "שניהם כאחד" על האחים, יוחנן ועמרם, הסיפור הזה אף תורגם לאנגלית ונדפס בארצות הברית.

בחוברת "53 מהם" לזכר חללי הקיבוץ הארצי שנפלו במלחמת ששת הימים הוקדש עמוד לתולדותיו.

זכרו הועלה בחוברת "החינוך החקלאי במבחן הימים".

תמונתו של יוחנן מופיעה במדור "בגבורתם" של הספר "צנחנים מסיני עד גולן" שהופיע ביום השנה השלישי למלחמה.

בילקוט העזבונות של הבנים שנפלו במערכות ישראל - "גוילי אש", כרך ד' - נדפס חלק מעזבונו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה