תפריט נגישות

רב"ט לוטן יצחקי ז"ל

לוטן יצחקי
בן 21 בנפלו
בן חנה ויוסף
נולד באפיקים
בח' באדר תשכ"א, 24/2/1961
התגורר באפיקים
התגייס ב-4.11.1980
שרת בחטיבת גולני גדוד "גדעון" (13)
נפל בקרב
בג' בתמוז תשמ"ב, 24/6/1982
במלחמת שלום הגליל
מקום נפילה: בחמדון
באזור לבנון
מקום קבורה: אפיקים

קורות חיים

בן חנה ויוסף ז"ל, נולד ביום ח' באדר תשכ"'א (24.2.1961) באפיקים. אביו של לוטן נולד ברוסיה, ובהיותו בחור צעיר נסע לאמריקה והשתלם שם ב"ישיבה יוניברסיטי". הוא רכש ידיעות בתחום היהדות, ואף חיבר מחקר חשוב על לשון תקופת ההשכלה. בבואו לארץ התיישב האב בקיבוץ אפיקים, והיה מוותיקי החברים בקיבוץ. אמו של לוטן היא בתו של חוקר היהדות יקותיאל נויבאואר הי"ד. בתקופת מלחמת העולם השנייה, בהיותה בחוץ-לארץ, הייתה האם פעילה במחתרת בהולנד. לאחר מלחמת העולם, היא עלתה לארץ והצטרפה לקיבוץ אפיקים.



לוטן היה בן זקונים להוריו. שניהם טיפחו בו את אהבת הארץ, ובעודו ילד ובן 10 שנים בלבד) לקח אותו אביו לטיול ברגל לאורכה ולרוחבה של הארץ. מאורע זה השאיר רושם עז על לוטן, וגם על כל מכריו ומיודעיו.

עוד בהיותו ילד התגלו בלוטן סגולות של אמן. ציוריו היו מיוחדים. תמונותיו - חתומות בחותם של לבטים והתמודדות עם עצמו.



לוטן למד בבית-הספר היסודי שבקיבוץ, והמשיך ללמוד בבית-הספר האזורי של עמק הירדן - "בית ירח". כשסיים שתיים-עשרה שנות לימודים, הוא החליט להתנדב לשנת שירות - עוד לפני גיוסו לצבא. הוא יצא במסגרת גרעין "עודד" למושב אדרת, שבחבל עדולם, והדריך את ילדי המושב. בשעות היום הקדיש לוטן את מרצו ואת זמנו לילדים, ובערבים התפנה לנוער ולמבוגרים שבמקום. כל בני המקום אהבו אותו, וכשהיה פורט על הגיטרה שלו, נקבצו ובאו כל ילדי המושב להצטרף אליו בשירה. לוטן האמין שיש עתיד למושב אדרת, וסמך על יכולתם של התושבים להגשים את אמונתו זאת. הוא מצא נתיבות אל לב הילדים. משך אותם למשימות שלא היו רגילים לעשות לפני כן, ובעצמו חש שלמד באותה שנה "מה שלא למדתי שנים ארוכות בבית-הספר".



לאחר שנת השירות במושב אדרת התגייס לוטן לצה"ל. הוא הוצב בחטיבת גולני, ולאחר תקופת הטירונות נשלח לקורס מ"כים. השפעתה של תקופת השירות במושב אדרת, כחבר בגרעין עודד, ניכרה גם בעת שירותו כמפקד. הוא לא היה מוכן לקבל דברים כפשוטם, ותמיד שאל והתעניין בנעשה סביבו. זמן קצר לפני פרוץ הקרבות של מלחמת שלום הגליל, הוא סיים את קורס המ"כים והוצב ביחידה. ביום ג' בתמוז תשמ"ב (24.6.1982), בקרב על בחמדון נפל לוטן והובא למנוחת עולמים בבית-העלמין בקיבוץ אפיקים. הוא השאיר אחריו אם, אח ושלוש אחיות. בעזרת המשפחה הוקם במושב אדרת בית-תרבות על-שם לוטן. "בית לוטן" נועד לשרת מפעלים חינוכיים ותרבותיים לילדי המושב, ברוח ההדרכה שהשקיע בהם לוטן.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה