תפריט נגישות

סרן יהושע רוגצ'בסקי רגב ז"ל

יהושע רוגצ'בסקי
בן 30 בנפלו
בן שרה ואברהם
נולד בסג'רה
בכ"ה בכסלו תרע"ח, 10/12/1917
התגורר באילניה
שרת בחטיבת גולני גדוד "ברק" (12)
נפל בעת מילוי תפקידו
בב' בסיון תש"ח, 9/6/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: לוביה
באזור הגליל
מקום קבורה: עפולה
אזור: 01, חלקה: 01, שורה: 06, קבר: 01.
הותיר: אב, אשה - רות וילדים - יובל ויאיר

קורות חיים

בן אברהם ושרה. נולד ב-1917 בסג'רה. אביו היה יוצא רוסיה, מראשוני הציונים בבאקו עוד מימי הרצל. בארץ היה ממיסדי המושבה סג'רה. הנער גדל והתחנך בערש "השומר" לעבודה ולהגנה. המושבה המבודרת, המוקפת אויבים, מהצרים בערנות תמידית ובהגנה - הטביעו את חותמם על יהושע מילדותו. כשבגר החל לעבוד בעבודות-חוץ, בקידוח בארות, ועזר להוריו בביסוס המשק, היה מדריך ב"הגנה". אנשי הבטחון ראו בו כוח עולה.

במאורעות 1936 גויס לתפקידי שמירה במושבה. תחילה היה מפקד חבל סג'רה. מראשוני המתגייסים למשטרת הישובים העברים. עבר קורם למ"כ וגם למ"מ. קצין נוטרים בנפת כנרת, חבל מספר 3. היה במנגנון הקבע של ה"הגנה" ושירת בו עד יומו האחרון.

בין הנוטרים עסק בפעולה תרבותית ומקום מגוריו - סג'רה - היה מעין אכסניה של תרבות לנוטרי הסביבה. מן הבולטים במערכות-הבטחון בגליל. עמידתו השפיעה עידוד ומרץ- על -אנשיו. גילה מסירות, התלהבות ואומץ-רוח, למופת. ניחן בכשרון -ארגוני. מדריך צבאי מנעוריו. שקדן ומתמיד", שהמית עצמו באהלה של ה"הגנה". שיעוריו באימוני נשק היו בעת ובעונה אחת גם שיעורים בלימוד השפה העברית. אהב את כפר- מולדתו הבודד והמנותק וציפה לעלייתו ופריחתו.

בהסתער המונים ערביים על סג'רה יצא בראש חברי המטה ונכנס בקרב, מנע עם מחלקתו החשת תגבורת לכפר הערבי לוביה - כדי לשחרר את הדרך לטבריה, ונפצע מכדור בבטנו, שגרם לשטף-דם פנימי. ראש דאגתו היה אז : "מי יקבל את הפיקוד ? האם לוביה נפלה?"

הובא לבית-החולים בעפולה, אך מת מפצעיו לפני הניתוח ביום ב' בסיון תש"ח (9.6.1948). היה קבור בכפר-תבור.

ביום ו' בתמוז תש"י (21.6.1950) הועבר למנוחת-עולמים בבית-הקברות בעפולה.

אחרי נפלו הועלה לדרגת סרן לפי פקודת המטכ"ל.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה