תפריט נגישות

סגן צבי דושניצקי ז"ל

צבי דושניצקי
בן 26 בנפלו
בן בלה ויוסף
נולד בליטא - קובנו
בב' באלול תרפ"ב, 26/8/1922
התגורר בעפולה
התגייס ב-1942
שרת בחטיבת גולני גדוד "דרור" (14), חיל השריון גדוד "דרור" (14), הגנה
נפל בקרב
בב' בסיון תש"ח, 9/6/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: סג'רה
באזור הגליל
מקום קבורה: עפולה
חלקה: 1, שורה: 1, קבר: 1.
הותיר: אשה, הורים ושני אחים

קורות חיים

בן יוסף ובלה. נולד ביום ב' באלול תרפ"ב (26.8.1922) בקובנה שבליטא. בשנת השלוש לחייו עלו הוריו לארץ והתישבו בעפולה. למד בבית-הספר של ה"מזרחי" וכשגמרו נכנס לבית-הספר למסחר "ספרא" בתל-אביב. לאחר סיום לימודיו חזר לעפולה ועבד כפקיד במחלקת העבודות הציבוריות של ממשלת המנדט. היה גם חשמלאי לפי מקצועו.

ב-28 בדצמבר 1942 התגייס לפלוגות ה"באפס" וכשהוקמה הבריגדה היהודית הצטרף אליה ושירת בגדוד השלישי. עבר את איטליה, אוסטריה, יוגוסלביה, גרמניה, צרפת, בלגיה והולנד, ובכל מקום הקדיש מכוחו וממרצו לעזרה לפליטים היהודים ולהקלת סבלם. שוחרר מן הצבא באוקטובר 1946, חזר ארצה והימים ימי המאבק בבריטים. נשא לאשה בת למשפחה ותיקה בעפולה ופתח בית-מסחר לחמרי חשמל.

צבי כחובב מובהק של מוסיקה ונגן קלרינט וסקסופון, היה חבר בתזמורת "הפועל" עפולה, כנגן קלרניט, התזמורת הופיעה בטקסים ובחגים לתושבי עפולה והסביבה, בניצחו של המנצח חיטריך.

מנערותו היה חבר ב"הגנה" ונודע כאחד מפעילי ה''ארגון" בעפולה ובסביבתה. השתלם בקורסים שונים, במיוחד בחבלנות, ידיעה רבה במקצוע זה קנה לו בתקופת שירותו בבריגדה. באחת הפעמים היה צורך להעלות עולים מארצות ערב, וכאשר נחת מטוס עליה ב' השתתף צבי יחד עם יחידתו באבטחת נחיתת המטוס. מחשש פן יוודא הדבר לשלטונות הבריטים היה צורך להשמיד את המטוס מיד לאחר פינוי העולים ממנו והדבר הוטל על יחידתו של צבי.

עם פרוץ מאורעות תש"ח יצא מיד לפעולה. לפי הוראות ה"הגנה" קיבל על עצמו את התפקיד של חבר הנהלת גדוד מכבי-האש המתנדבים בעפולה. עם החמרת המצב נשלח לפעולה כחבלן גדודי. עבד הרבה בהקמת ביצורים ובהנחת מוקשים באזור העמק. יחד עם חברו עמוס פיין ז"ל מנהלל, מיקשו שטחים נרחבים ופירקו מוקשים רבים שהונחו ע"י הערבים. באחד מפעולות אלה נהרג עמוס פיין וצבי ניצל בנס.

ב-10 במארס 1948 יצא לגיוס מלא כקצין-חבלה. נתמנה אחר-כך סגן מפקד מחלקת החבלנים באחד מגדודי "גולני". השתתף בקרבות משמר-העמק, לג'ון, לוביה וסג'רה. היה שקט, צנוע, טוב-לב, בעל טקט ונעים-הליכות, וכחייל-מפקד הצטיין באומץ-לב, בזהירות ועדינות בביצוע עבודתו המסובכת, בטיפוח הסדר והנקיון ובמסירות ודאגה לפקודיו, שראו בו חייל למופת.

ביום 9 ביוני 1948 יצא בראש מחלקתו למשלט דרומית לסג'רה. בשעת הקרב יצא לטווח-האש כדי להוציא משם חבר-מפקד שנפצע. צבי נפגע בראשו מאש האויב ונפל בו במקום. היה זה כשנה וחצי לאחר נישואיו.

נקבר בעפולה ב- 9.6.1948, ב' סיון תש"ח.לפי החלטת המטכ"ל נקבעה דרגתו אחרי נפילתו לדרגת סגן. הניח אחריו אישה, זוג הורים בלה ויוסף, ושני אחים. האח אהרון קרא לבנו על שם אחיו צבי, שהמשיך את דרכו בצבא כרופא.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה