תפריט נגישות

טוראי יהושע קרמר ז"ל

יהושע קרמר
בן 20 בנפלו
בן בתיה וברוך
נולד בפולין
בתרפ"ח, 1928
התגורר בשער הגולן
התגייס ב-29.4.1948
שרת בחטיבת גולני גדוד "ברק" (12)
נפל בקרב
בט' באייר תש"ח, 18/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: צמח
באזור טבריה והעמקים
מקום קבורה: קיבוץ דגניה א'

קורות חיים

בן ברוך ובתיה. נולד ב-1928 במולודוצ'נו שבפולין. למד ב"חדר" ובבית-ספר עממי. עם פלישת הנאצים נרצח אביו ויהושע ברח עם אמו ועם אחותו התינוקת ליער. שם מתה עליו אמוי עם כניסת הצבא האדום, ב-1944, יצא מן היער, מסר את אחותו לבית-ילדים רוסי והוא עבר משם לבית- ספר למלאכה באוראל. ב-1946 חזר בדרך הרפטריאציה לפולין, ובלודז נכנס לקיבוץ- נוער של "השומר הצעיר". עבר עם חברי הקיבוץ לשלזיה ומשם יצאו ב"נתיב-הבריחה דרך צ'כיה, וינה, סלפלדן, עברו את הגבול האיטלקי ובאו לאביליאנה שליד טורינו. נכנסו למוסד-נוער ובו למדו והכשירו את עצמם במלאכה בעזרת "אורט".

שם התגבשה הקבוצה כגרעין-הכשרה בשם "לשחרור". יהושע מילא תפקידים מרכזיים בגרעין, כחבר המזכירות, מסדר עבודה, מדריך קבוצת הנוער וכו'. הגרעין התאחד עם קבוצת "במאבק" לקראת העליה לארץ לארגון אחד בשם "במבחן".

בינואר 1948 עלתה קבוצתם אל אנית-המעפילים הקטנה "ל"ה גיבורי גוש עציון", ואחר 16 יום של טלטולים בים נתפסה האניה על-ידי הצי הבריטי סמוך לחוף חיפה ונשלחה לקפריסין. שם עברו קורס של ה"הגנה", למדו עברית ויהושע שימש כמזכיר הקבוצה וכמורה באחת הכיתות. במסגרת של "עליית-הנוער" וחלקם דרך גיוס ה"הגנה" עלו ארצה ב-29.4.1948 ונשלח כגרעין-הכשרה לשער-הגולן.

מיד רץ לראות את אחותו שהובאה בינתים לארץ ב"עליית-הנוער". הילדה לא הכירתו.

זמן קצר אחרי שובו לשער-הגולן, בשעת הקרב המר על עמק הירדן,הוטל על גרעינו לשלוח שני אנשים לקרב והגורל נפל עליו. בקרב זה נפל ביום 18.5.1948 בשעת הסתערות לשם כיבוש בנין משטרת צמח מידי הסורים, והוא אך שבועים בארץ. הובא לקבורה בבית-הקברות בדגניה א'.



הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה