תפריט נגישות

אלוף (מיל') אמיר דרורי ז"ל

מבצע "חרגול"- פעולת תאופיק - 1.2.1960

רמת הלחימה שהפגינה חטיבת גולני במבצע 'קדש' (נוב' 1956), רמת המשמעת, האימונים והמוראל שטיפחו בשנים שלאחר המבצע חברו יחדיו, ובסופו של דבר הוטלה על חטיבת גולני פעולה מבצעית גדולה באופן עצמאי. פיקוד הצפון והמטה הכללי החליטו לבצע פעולת תגמול נגד המוצב הסורי בח'ירבת תאופיק-א-תחתא, מעל קיבוץ תל-קציר בדרום מזרח הכנרת, והמשימה הוטלה על חטיבת גולני לבדה.
לאחר שורה ארוכה של תקריות אש רצופות, שיזמו הסורים באזור המפורז בגזרת האון-תל-קציר, החליט הדרג המדיני להגיב בפעולה צבאית ישירה, שמטרתה הריסת בתי- הכפר של תאופיק התחתונה, כפר אשר שימש בסיס לפעולות המיקוש, הירי וההטרדה מצד הסורים בגזרת תל-קצער. מבצע "חרגול" מנה 4 מחלקות (3 מחלקות של פלוגת מ"כים ומחלקה מהסיירת) - לכיבוש הכפר, כוח חבלנים נושא חומר נפץ על זחל"מים בפיקוד הסמח"ט שלמה שלמה להט (צ'יץ) וכוחות חסימה בפיקודם של רס"ן יוסף קסטל, סגן אורי כהן וסגן אמיר דרורי.
הכפר תאופיק נכבש בקלות יחסית. עמדות סוריות פוצצו ונהרסו, אך הסורים האירו את שטח הפעולה עם שני זרקורים ופתחו באש מקלעים כבדים וארטילריה על הכוחות התוקפים ועל קיבוץ תל-קציר. הארטילריה של צה"ל השיבה בהפגזה כבדה על תאופיק העליונה ומוצבים סוריים אחרים,ובחיפוי אש התותחים והטנקים של צה"ל נסוגו יחידות גולני לאחר ביצוע משימותיהם. בשעה 3:00 לפנות בוקר, אור ליום 1 בפברואר, הושלמה הנחת המטענים, ובתי הכפר בתאופיק התחתונה נהרסו. בפעולה נפלו 3 חיילי גולני ו-17 נפצעו. סגן אמיר דרורי קיבל צל"ש. הסורים הודיעו על 9 הרוגים ו-15 פצועים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה