תפריט נגישות

רב"ט נעם ישראל יהודה ז"ל

חנוכת בית הכנסת "היכל נעם" על שמו


"היכל נעם", בית כנסת על שם רב"ט נעם יהודה הי"ד מצפת שנפל במלחמת שלום הגליל, נחנך בבסיס הטירונות המרכזי של חיל הנדסה קרבית, בו סיים נעם ז"ל את אימוניו כחניך מצטיין פלוגתי.
ההיכל הנאה שבמרכזו הפסוק: "לחזות בנעם ה' ולבקר בהיכלו", ממוקם במרכז המחנה של פיסגה המשקיפה אל עבר הישיבה הגבוהה בה למד נועם, טרם גיוסו לצה"ל, ועמה התמיד בקשר הדוק גם במשך שהותו בבסיס.
במעמד מרגש ורב-רושם שכלל קטעי קריאה מדברים שכתב נעם ז"ל, כתלמיד וכחייל צעיר, על בעיות חברה ומדינה, על חינוך לערכים ועל הטירונות, השתתף קהל רב ומגוון ביניהם: הרב הראשי לצה"ל האלוף גד נבון, קצינים בכירים של חיל הנדסה וחיל האויר, מפקדי בית הספר להנדסה קרבית, ראשי מדרשית נעם בה למד החייל בחטיבת הביניים בכפר-סבא ובישיבה התיכונית בפרדס חנה, ראשי ישיבות ההסדר הסמוכות, פקידים בכירים של משרד החינוך מירושלים וממחוז הצפון, חברי כנסת, נציגי הישובים הסמוכים והמועצה האזורית, הורי ובני משפחתו של נעם ז"ל, חבריו לנשק ולספסל הלימודים, וחניכיו מתנועת הנוער בני עקיבא. היו שם גם חבריו לנגמ"ש שהיו עמו בקרב, ביניהם פצועים שהגיעו עם מר שמחה הולצברג אבי הפצועים.
הוגה הרעיון ומבצעו, מפקד הבסיס, סגן אלוף דוד (סיני), סיפר שההחלטה לקרוא את בית הכנסת החדש בבסיס על שמו של החניך המצטיין נעם יהודה ז"ל גמלה "בשל דמותו המיוחדת והמחנכת של חייל מעולה זה, שהשאיר רושם עצום ונדיר בבסיס על מפקדיו וחבריו, בהיותו מופת כחייל חדור הכרה דתית ושמר מצוות ומקפיד על קלה כבחמורה, אך מעורה עם חבריו ומכריו על סביבתו באישיותו המלבבת ונכונותו תמיד לעזור ולעודד, וכן בשל תכונותיו הבולטות למנהיגות ולפיקוד".
על ההשפעה הבלתי רגילה שהייתה לנעם ז"ל כחניך על דרכים בחינוך טירונים, ניתן היה ללמוד מדברי מפקד פלוגתו, שסיפר שלאחר דיון נוקב, החליט הסגל באמרו שלא יתכן שנשיאת פצוע וחילוצו, שהוא ערך עליון ומקדש בצה"ל, יהיה לעונש.
נשאו דברים מר ישראל סדן מנכ"ל מוסדות מדרשית נעם, הרב יהושע יוגל ראש המדרשיה, הרב יהודה עמיטל ראש ישיבת הר עציון, ד"ר ישראל יהודה דודו של המנוח שעמד על משמעותו של פרק כ"ז בתהילים שקרא הקריין מר גדעון שמר.
להקת הרבנות הצבאית שהופיעה בקטעי שירה הגישה את השיר "אחת שאלתי מאת ה'" בלחן חדש שהלחינה עטרה אחותו של נעם ז"ל. אחיותיו תמר ויעל קראו שירים שכתבו לזכרו. אחיו של נעם ז"ל, יאיר הכניס את ספר התורה להיכל בליווי של הקהל של הרבנות הצבאית ובליווי חבריו של המנוח. האב השכול הרב דוד יהודה, המפקח על הרכזים הפדגוגיים במחוז הצפון, נשא דברים לזכרו של נעם וקבע את המזוזה לביהכ"נ. בחורשה הרעננה שלפני ביהכ"נ ניטעו גם שני ארזי לבנון.
מפקד הבסיס אשר שואף לראות בביהכנ"ס מקום מפגש ללימוד עיון והשראה לטירונים, ומתכוון לקיים מדי שנה כנסים וימי עיון בערכי היהדות בדרכי נועם, פנה בקריאה לראשי הישיבות להפנות מתלמידיהם לחיל, ולמלא את "היכל נעם" בתוכן רוחני והשפעה ברוחו ובדרכו של נעם ז"ל.
הוא הודיע שהציירת הצפתית, חנה לרנר תורמת קיר אמנותי לבית הכנסת.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה