תפריט נגישות

טוראי חנוך רוסה ז"ל

סיפור נפילתו - מבצע "שוטר"


עין ראזל - כפר ערבי סמוך לכביש חיפה-תל אביב הישן - אחד משלושה כפרים ערביים שהיוו "משלוש קטן" (במקביל ל"משולש הגדול" - טול כרם, שכם וג'נין).
הפעולה שתכנן צה"ל נגד כפר זה נקראה בשם "מבצע שוטר". למבצע זה רוכז כוח של 4 פלוגות חי"ר (אחת מגדוד 5 של "גולני"; אחת מחטיבת "כרמלי" ושתים מגדוד 3 האחת, ומגדוד 5 השניה מחטיבת "אלכסנדרוני", וכן פלוגה המורכבת מחניכי קורס מכי"ם של חטיבה זו), מספר משוריינים, תותחנים, מרגמות ומקב"ים.
הזמן שניתן להכנת המבצע היה קצר, ונערך רק סיור אוירי של השטח. תכנית ההתקפה כללה שני שלבים: שלב א' - כיבוש עין-רזאל וג'בע; שלב ב'- כיבוש איג'זים. כוחות ויעדים: פלוגה אחת - לעליה על ג'בע מצפון; פלוגה שניה - לתקוף את עין-רזאל מדרום; פלוגה שלישית - להטרדת איג'זים וחסימת הדרך לתגבורת, אשר עלולה היתה לבוא ממנה.
הנשק המסייע והרטילריה צריכים היו לסייע להתקפות ממקום הצבתם שבשפלת החוף. הטור המשוריין נועד לנוע על הכביש הראשי לחיפה, מדרום לצפון, ולנתק את "המשולש" ממערב.
הביצוע: במוצאי שבת, 24/7, יצאו הכוחות למשימותיהם. בלילה הראשון נכשלה הפעולה. הפלוגה שערכה איגוף מצפון הותקפה עוד בדרך, סבלה אבידות ונאלצה לסגת. הפלוגה שאגפה מדרום טעתה במשלט, וכבשה משלט אשר אינו חולש על עין-רזאל. גם הפלוגה שנועדה להטריד את איג'זים לא הגיעה ליעדה.
בבוקר 25/7 נעשה על ידי הפלוגה הרביעית נסיון נוסף לנוע בעקבות המשוריינים לאורך כביש החוף ולהתקרב ממערב. אולם המשוריינים והפלוגה נעצרו על ידי מחסומים בכביש. ההתקפה נכשלה, אך התותחים והמרגמות עשו את מלאכתם נאמנה. כל אותו היום הופגזו הכפרים קשות. גם חיל האויר השתתף באינטנסיביות רבה בהרעשת היעדים. ההתנגדות הערבית החלה נשברת. את המלאכה סיימה ההתקפה בלילה השני. הפעם חדרה הפלוגה הרביעית עד מזרחית לעין-רזאל וג'בע וניתק אותם מאיג'זים. שתי הפלוגות הראשונות עלו שוב, האחת מצפון והשניה מדרום, והשתלטו על הכפרים ג'בע ועין-רזאל כמעט ללא התנגדות. שעה קלה לאחר מכן נכנעה גם איג'זים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה