תפריט נגישות

סרן מנסור מנסור ז"ל

תולדות חייו


נולד בכפר מע'ר אשר בצלע הר חזון. בן העדה הדרוזית. סיים את לימודיו היסודיים בבית-הספר בכפר. אחרי כן התקבל לבית-הספר התיכון-חקלאי "כדורי". השתלב בחיי בית-הספר במהירות, למרות שבא מסביבה תרבותית ולשונית שונה לחלוטין. היה תלמיד מצטיין, שקדן, חרוץ ואחראי. לדברי מחנכו בכיתה היה מנסור הבולט בקרב חבריו. היה צנוע, שקט, עניו ונחבא אל הכלים. הצטיין בפקחות רבה, ברצון עז להצליח, בהתמדה ובעקשנות, בנאמנות ובדבקות במטרה. החתירה להיות ראשון בכיתה ולהשיג הישגים איפיינה אותו בכל השיעורים כל השנים. אף במקצועות שלא הכיר מעולם, כמו תנ"ך ולשון עברית, הצטיין והגיע להישגים יפים. יחסו ללימודים היה יחס של כבוד ורצינות, שקדנות וחריצות למופת. בתחום החקלאי עבד מנסור בענף הפלחה, וברפת; הוא שלט בכל הכלים החקלאיים ובעונות הבוערות עבד, מרצון, שעות על שעות במסירות רבה. כשיצא המדריך לחקלאות לשירות מילואים, היה מנסור אחראי לניהול הענף. במסגרת בית-הספר היה בגדנ"ע ובסיום קורס בבאר-אורה הוכתר כחניך מצטיין. היה אהוב על חבריו ושימש להם דוגמא בהתנהגותו, בנאמנותו ובאומץ ליבו. יושרו ונבונותו היקנו לו מעמד של כעין שופט, בין חבריו, שהיו פונים אליו בשאלות שונות, שלא הצליחו להביאן להכרעה.
מנסור גוייס לצה"ל בסוף נובמבר 1969 והוצב לחיל-הרגלים. לאחר הטירונות עבר קורס חילי והיה ללוחם בחיל-הרגלים. אחרי כן נשלח לקורס מפקדי כיתות וסיימו בהצטיינות. כן עבר קורס צניחה. בתקופות שבין הקורסים היה מוצב בחאן-יונס ובעזה, שם עסק בפעולות מיבצעיות שונות. ב-1971 נשלח מנסור לבית-ספר לקצינים ועבר שם קורס קציני חיל-רגלים. בתום הקורס הוצב ברמת-הגולן בתפקיד סגן מפקד פלוגה, שעסקה בפעולות מיבצעיות בקווים הקדמיים. לאחר כשנה וחצי ברמת-הגולן, החליט לחתום לשירות קבע ובאוגוסט 1973 יצא לקורס מפקדי פלוגות. סגן מנסור לא סיים את הקורס.
ביום הכיפורים, בהיותו בחברת משפחתו בכפר, שמע שפרצה מלחמה. הוא עזב את משפחתו ויצא לרמת-הגולן כדי לחפש את יחידתו שאותה עזב שבועות מספר לפני-כן. כשמצא את חיילי היחידה - הצטרף אליהם וקיבל תפקיד של סגן מפקד פלוגה, ביום 9.10.1973 יצא לקרב על תל-ורדה, באיזור בוקעתה, וכאשר נע בזחל"ם, בראש הכוח, נפגע בפצצה ונהרג. בזכות התנהגותו, אומץ ליבו ודבקותו במשימה, הוענק לו ציון לשבח על-ידי הרמטכ"ל. הוא הובא למנוחת עולמים בבית-העלמין בכפר מע'ר. השאיר אחריו הורים ושלושה אחים. לאחר נפילתו הוענקה לו דרגת סרן.
במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקדו: "בנכם שירת ביחידתי שנה וחצי. הוא היה אהוב על פקודיו ועל חבריו. אנו לא ביקשנו בנים ואבות גיבורים, אך נאלצנו להקריב ממיטב בנינו למען חיינו. מנסור היה אחד המובחרים שבלוחמים, שלצערנו היה צריך לשלם בגופו ובדמו כדי שאנו נוכל להמשיך לחיות כאן".
בית-הספר החקלאי "כדורי" הקים חדר-זיכרון בבית-הספר להנצחת זכרו של מנסור, ויתר בוגרי בית-הספר שנפלו במלחמה.
הנני לציין לשבח את: -
2088697 סרן מנסור מנסור ז"ל
על גילוי אומץ-לב ודבקות במשימה.
להלן תיאור המעשה: -
לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים היה סרן מנסור מנסור ז"ל בחופשה מקורס מפקדי פלוגות, ושהה בכפרו.
ביום הכיפורים, כשנודע לו כי פרצה המלחמה, מיהר, על דעת עצמו, להצטרף ליחידתו הקודמת, אותה עזב שבועות מספר לפני-כן.
סרן מנסור מנסור ז"ל קיבל תפקיד של סגן מפקד פלוגה והשתתף בקרבות הבלימה ברמת-הגולן.
ביום 9 באוקטובר, בקרב באיזור "בוקעתה", פיקד על כוח כשהוא נע בזחל"ם. בצאתו בראש הכוח להתקפה נפגע ונפל.
במעשיו אלה גילה סרן מנסור מנסור ז"ל אומץ-לב ודבקות במשימה.

מרדכי גור, רב-אלוף
ראש המטה הכללי
תשרי תשל"ו
ספטמבר 1975

(מתוך הספר "ברקים ברמה" - סיפור חייהם ונפילתם של 22 חיילים ומפקדים של גדוד "ברק" במלחמת יום הכיפורים ואחריה)

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה