תפריט נגישות

סגן יוסף יוסי פצ'ניק ז"ל

מ"פ לדוגמא


מ"מ שלי, בחור שאהב אימון, המון הרפתקאות. שונא לישון הרבה ואוהב לעבוד במשך שעות היום והלילה. בחור ללא פחד ומעצורים. כך הכרנו אותו במחלקה שהייתה שייכת למעשה לו, כי הוא יצר אותה ועיצב את דמותה. זוכר אני אותו בתרגילי אש מסוכנים. הוא ממש לא שם לב לסכנה. הוא סמך על החבר'ה שלו. מצד שני אהבו אותו מאוד מאוד. כשאחד החבר'ה היה זקוק לו לעזרה, היה הולך אתו עד הסוף. תקופה ארוכה מאוד הייתי במחיצתו, והוא היה "משהו מיוחד". באימון "קרע לנו את התחת", אך ידע איך לעשות זאת, והחבר'ה לא קיטרו. הוא ידע כיצד להחדיר לנו לראש את החשיבות של כל עניין ועניין.
זוכר אני אותו בקו עזה, כאשר היינו יוצאים לסיורים. הוא עבר מסיור לסיור, לשאול אם יש בעיות כלשהן או סתם כך קפץ לבקר. מקובל היה שאנשים שיוצאים לסיור לוקחים אתם מנות קרב, אולם יוסי לא נתן לעסק להימשך כך. בזמן ארוחת הצהריים היה בא בעצמו ומחלק לחבר'ה ובכלל, הרגשנו שהוא דואג במלוא מובן המילה. כשחזרנו מסיור היה מחכה לנו, והיינו אוכלים יחד אתו בשעה מאוחרת בלילה. לאחר מכן מארגן לנו ערב נפלא: אם זה לשבת ולשוחח או לדבר, או שסתם היינו יושבים, שרים, משחקים, צוחקים ונהנים. זו הייתה התקופה היפה ביותר שהייתה לי בצה"ל, כי לא הרגשתי כך כלפי שאר האנשים שהיו אתי בפלוגה. סיימנו את קו עזה והגענו לטירה, שם היינו מתוכננים לצאת ביום הכיפורים הביתה. אישור לא הגיע ונשארנו. אז פרצה המלחמה. כל האנשים מרצינים פניהם והוא צוחק. הוא היה ער לסכנה שבדבר, אבל לא הראה זאת כלפי חוץ, תמיד היית מוצא חיוך על פניו.
במלחמה, הזח"לם של יוסי היה השמח ביותר בגדוד. לא חדלנו מלשיר ולצחוק, גם במצבים הקשים בהם מצב הרוח לא היה מרומם. הוא לא נתן לעצב ולדיכאון להשתלט עלינו. עד שהגיע הרגע הקריטי במלחמה, כאשר עלינו לחרמון. הגענו למעלה והוא הוכיח את אשר חשבנו עליו במשך כל הזמן. היינו צריכים לעשות איגוף ימני. הוא רק קיבל את הפקודה וכבר רץ עד אשר נפגע ונפל. בקרב לא שמנו לב מה איבדנו, אך כאשר תם הקרב הרגשנו כי חסר משהו, חסר האדם שמעצב את דמותה של המחלקה; חסר האדם שדואג ועם זה מעלה את המורל במחלקה. עד היום יושבים החבר'ה ומספרים עליו ועל מעלליו, על הדברים שעשה למעננו ועל תקופת הזוהר של המחלקה.
עד היום, בין החבר'ה הוותיקים, כשיושבים, מדברים כאילו הוא נמצא אתנו.
אכן, היה מ"מ לדוגמה ולמופת.

יאיר גיאת


(מתוך "ואחר האש - קול דממה דקה", לזכרם של חללי מועצה אזורית הגליל התחתון)

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה