תפריט נגישות

טוראי ישראל שוארצמן ז"ל

רשימות לזכרו

אחי ישראל

מתוך "דבר", 21.4.1958
אלבום תמונות

אחי ישראל נולד בהיותי ילדה קטנה. אני זוכרת שהיה ילד קשה, בעל שערות בהירות ומתולתלות. קראתי לו "סותלה". בהיותנו ילדים שחקנו הרבה ורבנו הרבה. הרבינו לשחק באבא-אמא, רופא וחולה, הרבינו להזות בקול רם בחברותא ולספר בדיות אחד לשני.
בהיותו פעוט עדיין הצטיין בזכרונו ובפקחותו. את חכמת הכפל למדני הוא בהיותו בן 6 שנים. אני זוכרת איך קרא בעתון בגיל 3-4 שנים. פעם ערכנו שנינו את סדר היוחסין מאדם הראשון עד ישו הנוצרי, ומיד ידע סותלה את כולו בעל-פה. הוא ידע מקומה של כל עיר באטלס, כל נהר וכל הר. הצטיין במתימטיקה, תנ"ך, היסטוריה, גאוגרפיה ופיסיקה. כשהיה בגיל 14 שנים בערך היה מכפיל בעל פה כהרף עין מספרים בני כמה ספרות. הוא אהב לשחק בשחמט, לשמוע מוסיקה, ובמשך שני החדשים שלמד נגינה על פסנתר, הספיק להתקדם יפה. סותלה היה קורא הרבה מאד, ביחוד אהב לעיין באינציקלופדיה בריטניקה שאבא קנה לו. המלה "אינציקלופדיה" היתה אחת מהמלים הראשונות שלמד.
בהיותו בן 7 שנים נשלחנו שנינו לחדשי הקיץ לפנימיה בתל-ליטוינסקה סותלה השאיר שם רושם אדיר על הילדים בידיעותיו המרובות ובעובדה שהוא כבר סיים את כיתה ג'. כשהיינו נשארים לבדנו היה חדל מלריב, היה נעשה רך ועדין ונשמע לכל הוראותי. בתל-ליטוינסקי היה קשור אלי מאד ותמיד נמצא לידי.
אני זוכרת אותו מעיין תמיד בספר, מקשיב למוסיקה ברדיו, מהרהר לעצמו ומחייך חיוך בישני ונחמד, פקח ועוקצני.
בשנותיו הראשונות היה רחוק מחברה ומרבה להתבודד. אח"כ, בגיל 12 בערך, נתמלא ביתנו חברים והרעש היה מרובה. אח"כ, בשנות למודיו בגימנסיה נכנס לחיי חברה פעילים בתנועת הצופים, היה חבר ב"הגנה" והשתתף באמונים. לא הרבה להתווכח, לא דיבר הרבה, אך כל מלה שלו קלעה למטרה. חבריו הקרובים היו מעטים, אבל הכל אהבוהו. לא הכרנו איש את רעהו כהכר אנשים בוגרים זה את זה. שנינו היינו סגורים, היינו ילדים וזכרונותי הם זכרונות ילדות. אני זוכרת רק את הילד הקטן בעל תלתלי הזהב שהייתי רבה אתו כה הרבה, משחקת אתו לרוב, אבל אף שיחה רצינית אחת לא ניהלנו בינינו.
הוא היה נער שעתיד גדול נועד לו בשדה המדע והרוח, והנה אנה הגורל כי יפול בקרב. הוא קיבל עליו את המשא ברצון ובאהבה. לנו לא כתב הרבה על העובר עליו. הוא תמיד הרגיע אותנו. רק מכתב אחד כתב בו תיאר את הקרב על צפת שבו הוא השתתף. מכתב זה, האחרון, הגיענו אחרי האסון.

אחותו חנה

מתוך חוברת שהוצאה לזכרו

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה